Khamis, 2 Julai 2009

Pelancaran Hari Peneroka

Aku dapat suatu undangan untuk berada di pentas Pelancaran Hari Peneroka pada 7 Julai nanti di Segamat, Johor. Urusetia (pihak Felda) beriya-iya mendesak aku menulis dan membacakan puisi tentang perjuangan arwah Tun membuka tanah rancangan Felda untuk menolong bangsa Melayu. Disebut-sebut vvip yang akan hadir, antaranya PM, TPM, MB dan kebanyakan menteri kabinet... (apa gua peduli!)
Agendanya mega selepas aku menghadiri perjumpaan dan puas mendengar taklimat Tan Sri Pengerusi Felda pagi tadi. Gimik yang bakal dicetuskan oleh Pak Ngah Productions macam bisa mengejutkan.
Apa yang aku nak ceritakan ialah tentang kesungguhan dan kepercayaan mereka bahawa dengan menyelitkan puisi akan membuka pintu minda sekaligus menterjemahkan hasrat dan agenda. Anehnya mengapa kononnya, dalam arus globalisasi sekarang...kesusasteraan semakin dipinggirkan seperti juga bidang pertanian sedikit masa lalu tenggelam dalam keseronokan mengejar perindustrian. Dan sekarang nampaknya mereka kembali melihat bidang pertanian sebagai agenda penting menjana pendapatan negara apalagi dalam menghadapi kesan kegawatan ekonomi sekarang...
Aku percaya demikian juga bidang kesusasteraan... suatu hari nanti mereka akan kembali memikirkan kepentingannya kepada anak-anak sekolah yang makin muflis nilai-nilai jati diri.

2 ulasan:

  1. salam tuan,
    inilah silapnya umno dan barisan nasional setelah 50 tahun merdeka, kita punya tanah yang subur tapi pelik cili padi pun import siam.

    BalasPadam
  2. Depa selit la sepuluh puisi pun, janji depa bayaq brader. Tapi ingat, kalau duit dari tabung umno setakat buat beli selipar boleh la. Kalau dibuat makan takut benak hati... keh keh..

    BalasPadam